De kus van een onbekende zomerliefde.

kus

Op mijn bureau heb ik een plekje vol vreemde foto’s, ooit genomen door mensen die ik niet ken. Elk van deze foto’s is ooit gemaakt om iets te vertellen. Er is een rede geweest waarom iemand toen op de knop van het fototoestel heeft gedrukt en juist dat moment wilde bewaren voor later. Misschien is dat verhaal nog ergens, in een hoofd, in een hart, ik ken ze in elk geval niet. En toch zit het verhaal altijd een beetje in de foto zelf. Af en toe pak ik zo’n verhaaltje vast, kijk naar wat ik in mijn handen heb en probeer te bedenken wat daar is geweest. 

Zo kreeg ik onlangs vanuit Israel bovenstaande foto toegestuurd. twee paar gebruinde voeten in sandalen op een stoepje. Op de achterkant de afdruk van een kus, een jaartal en een maand. Ergens in juli 84 werd deze foto afgedrukt. De poster op de voorkant doet vermoeden dat deze voeten zich in Frankrijk bevonden. Waren zij daar op vakantie? Of was hun hele leven daar. En die kus, zou die van een van beide zijn? De linkervoeten lijken mij die van een vrouw, bij het rechterpaar weet ik het zo net nog niet. 

Misschien is dit wel een foto van een stel vriendinnen, net van de middelbare school, nu samen op reis. Of zou hier spraken zijn van een zomerse liefde, een lokaal meisje dat een jongen tegenkomt uit Israel. Hij bezoekt familie en kwam haar toevallig tegen in de zon. Enkele dagen zijn ze samen, daarna moet hij weer terug. Op de laatste middag nam zij deze foto als tastbaar bewijs. Na zijn vertrek brengt zij haar rolletje naar de ontwikkelaar, ze laat de voeten tweemaal drukken, 1 voor haar en 1 voor hem. Ze schrijft een brief en vol verlangen drukt zij haar kus op de achterkant van het fotopapier. De kus gaat per post naar hem toe. De liefde verwaterd door de afstand maar de foto stopt hij in een blik dat bij de zoveelste verhuizing vergeten wordt op zolder. De foto wordt gevonden, bewaard en uiteindelijk samen met wat andere oude papieren een envelop gestopt om na 30 jaar weer verder te reizen naar een ander land. Nu van Israel naar Nederland, waar de voeten en de kus belanden op mijn bureau en het gevoel van die onbekende zomerliefde toch een beetje tastbaar blijft.

(Al eerder schreef ik over een oude foto, benieuwd naar dat verhaal? Kijk dan even hier.)

3 gedachtes over “De kus van een onbekende zomerliefde.

  1. Leuk is dat hè, zo even lekker fantaseren bij een foto. Ik herken dat wel, doe het zelf ook graag 😉
    Dankjewel voor je leuke reactie op m’n blog… Extra leuk om zoiets te lezen van iemand die zelf ook prachtige dingen maakt. Hier even zo rondgesnuffeld en wauw… wat mooi! Ik kom hier zeker nog eens terug 😉

Leuk dat je wil reageren!

