#DTV (Durf te vragen)

Durf te vragenVandaag keek ik op Twitter en zag daar, zoals wel vaker, een vraag voorbij komen met daarachter de hashtag #dtv (Voor de niet twitteraars, dit staat voor “durf te vragen”). Normaal lees ik direct weer verder maar vandaag bleven die drie letters in mijn hoofd hangen, er was iets vreemds met die letters, ze knaagden in mijn hoofd zo gezegd. In eerste instantie begreep ik niet waarom, tot het plots tot mij door drong. DURF te vragen. Waarom gebruiken we juist voor zoiets als vragen het woord durf? Waarom voelen we ons vaak wat beschaamd als we een vraag stellen? Willen we niet lastig zijn? Zijn we bang voor schut te staan? Vinden we het eng om onze zwaktes te tonen? Eerlijk gezegd denk ik van wel (in elk geval een beetje dan). Om een tweede kopje koffie vragen durven de meeste van ons wel, vragen of je even voor mag bij de kassa is al een heel ander verhaal, daar krijgt menig een al de kriebels van. En dan zijn we nog niet eens aanbeland bij de echte moeilijke vragen, zoals: “Goh ik voel me verdrietig wil je even een kop thee met mij komen drinken” , “He, Ik vind het moeilijk om daar alleen naar toe te gaan, ga je met mij mee?” Of ……………. (vul hier je eigen vragen maar eens in).

Zelf vind ik het vaak ook moeilijk om juist dit soort vragen te stellen aan de mensen om mij heen, maar die keren dat ik het wel durf, voelen vaak heel bevrijdend. Mensen blijken je niet raar, dom of vervelend te vinden als je hen wat vraagt. Nee, vaak genoeg vinden anderen het juist fijn als je, ondanks de kwetsbaarheid die je daarbij voelt, toch vraagt om dat ene kopje thee, die helpende hand of een serieus advies. Eigenlijk is vragen vaak heel fijn en helpt het je om een stukje verder te komen in plaats van te blijven hangen in een angst. Voortaan hashtag ik mijn vragen dan ook met: #vif (vragen is fijn) Doen jullie mee?

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Jane schreef:

    Een moeilijk punt ook voor mij, durven vragen, maar af en toe doe ik het toch en dan denk ik vaak had ik het maar eerder gedaan. Raar eigenlijk want de vragen krijgen vind ik normaal en fijn.

  2. Marleen schreef:

    Ik zou wel willen… maar twitteren… dat doe ik nog niet… appen wel.. 🙂 maar .. vif!!

Leuk dat je wil reageren!

