8 buren

Flat

Ik woon in een flat, 8 hoog en kijk uit over de stad. Vanuit de keuken zie ik Scheveningen, op het balkon zie ik bij helder weer een ienieminie Euromast en het puntje van de Erasmusbrug. En bovenal zie ik heel veel wolken en balkonnetjes. Een flat is net een klein dorp, iedereen kent iedereen en als je wilt kijk je bij iedereen naar binnen, daar heb je geen spionnetjes voor nodig. In plaats van 1 of 2 buren hebben wij er 8, en de galerij is net een klein straatje. Ik drink wel eens koffie met de oude buurvrouw verderop de galerij, hielp een klein binnenbrandje blussen bij de buren onder ons, onze bovenbuuf legt haar kussen onder haar kussen omdat wij er wel wakker van werden en zij niet, en onze schuin-boven-buurvrouw stopt wel eens een tijdschrift in onze bus. Als de postbode ’s ochtends om negen uur de pakjes rond brengt kom je altijd een paar flatbewoners op sloffen en in pyjama tegen en in de lift kent iedereen inmiddels onze kleine P.

Voor ik in een flat ging wonen kon ik mij niet voorstellen dat dit leuk kon zijn. Als kind leek het mij echt niets ergers dan het wonen in flat. (maar ja, dat krijg je als je bent opgegroeid in een pand van 500 jaar oud met een slaapkamer ter grote van een klaslokaal). En tuurlijk verlang ik ook nu vaak genoeg naar een leuk huisje met een tuin, het liefst ergens heel stil buiten in het groen. Maar ondertussen geniet ik toch ook heel vaak van het wonen in dit kleine, opgestapelde dorpje, waar nu het lente wordt opeens alle balkondeuren weer opengaan en de plantjes overal vrolijk worden opgehangen. En zeg nou zelf, vrolijke mopper berichtjes over het wassen van de galerij-hekken of een verkeerd geplaatste afvalzak zijn ook wel zo vermakelijk. Die heb je niet als je in je uppie woont.

3 gedachtes over “8 buren

  1. Vroeger hebben wij ook in een flat gewoond, van mijn 3e tot mijn 12e. Ik vond het er heerlijk, we deden zelfs verstoppertje op de galerij (gewoon je ogen stijf dicht houden, dan dachten we dat niemand ons zag!). De weidse luchten met de verschillende wolken en de bedrijvigheid van de mensen beneden, daar kon ik lekker over fantaseren. Ik dacht toen zelfs dat de mensen die in de lage huizen met tuintjes (achter onze flat) woonden vast niet zoveel geld hadden dat ze in een flat met zo’n groots uitzicht konden wonen! Grappig hè.

  2. hmm, mijn eerste reactie was ook: ieeeh een flat?! Zoveel buren, zoveel drukte, nooit even stilte, geen tuin…
    Maar zoals jij het beschrijft heeft het eigenlijk ook wel wat 🙂

  3. alles gelijk vloers, geen bladeren vegen, kortom er zijn vele voordelen.
    heb er van mn 13e tot mn 17e in gewoond. vond het prima ! en hoogst waarschijnlijk zal ik er ooit weer naar terug gaan.

Leuk dat je wil reageren!

